shoping

shoping

Friday 8 January 2016

Hospital Bag (Mom-to-be) Government Hospital

Saya started packing barang-barang untuk ke hospital masa usia kandungan saya 30minggu (that's for my 1st baby sebab super duper excited lol~ masa second baby almost 37 weeks baru start packing) and dari pengalaman saya sendiri hospital bag sangat-sangat la penting (sebab saya bersalin di hospital government, so they don't exactly give us anythings except the good services..)

So here are the thing inside my hospital bag..

For Baby

1. Lampin 
Saya pakai lampin moden, sebab saya rasa lebih senang.. tak berapa pandai sangat bab melipat lampin bayi (tak kemas) so saya pakai lampin jenis ni supaya senang sikit.. Lampin ni saya bawa dalam 5-8helai je.. pakaikan masa tunggu baby berak & kencing sebab kalau pakai lampin pakai buang tu tak nampak sangat kalau baby kencing sebab kan menyerap terus.. kang lambat pla urusan pulang rumah hihi... 



2. Tuala Baby
Tuala sebaiknya beli yang 100% cotton dan pastikan tuala tu lembut dan juga menyerap sebab kulit baby sangat sensetif takut pula luka kalau jenis tuala yang biasa tu.. tuala saya masukkan dalam 3-4 helai.



3. Bedung Baby
Saya sememangnya tak pandai bedung baby so saya beli bedung yang macam towel tu and bungkus baby macam biasa je sebab saya pula yang tak selesa nampak baby dibedung ketat sangat. Walaupon, mak saya pesan kena ketatkan supaya baby tak cepat tekejut.. jadi petua dari saya, saya balut baby guna baby towel yang ada hoddie ni pas tu letak sehelai tuala dekat dada baby supaya baby tak cepat sangat terkejut. Bedung baby saya bawa 2 helai sahaja,.. 



4. Handkerchief
Why? sebab saya tak akan pakai tuala besar hanya untuk wipe baby's face or lap muntah susu yg sesikit tu... so handkerchief atau sapu tangan saya akan siap-siap bawak dalam 2-3helai. 


  

5. Set Baju Baby 
Kalau bab baju baby ni sy memang packing lebih (just in case) tapi thanks God dua-dua daughters saya pon tak ditahan lama sangat dekat wad. Biasa Saya akan packing 4 set baju panjang lengan (seluar panjang sekali + stokin & sarung tangan) 3 set baju lengan pendek atau singlet ( seluar pendek * stokin & sarung tangan) topi jangan dilupakan pulak yer.. topi saya biasa bawa dalam 2 helai je sebab topi tak pakai sangat pon unless nak keluar dari hospital tu lah..


6. Baby Oil
Kalau give birth di hospital government sememangnya diwajibkan untuk membaa baby oil untuk bersihkan baby lepas je lahir.. hospital government tak macam private hospital yang akan tolong kita mandikan baby. So, baby oil is the most important things after all.. Tapi kalau nak besalin dekat private hospital tak perlu la kot bawak baby oil bagai lol...

 


7. Cotton Bud
Hospital government tak akan provide cotton bud untuk bersihkan pusat baby.. nurse tu hanya akan bagi antiseptic untuk bersihkan pusat baby tu for free for sure but the cotton bud memang tak akan bagi punyalah.. So, mommy kena bawak sendiri siap-siap letak dalam hospital bag yer.. For cotton bud saya memang beli yang kecil tu, tapi kalau tak ade yang kecik tu yang besar pon boleh juga sebab most of the mommy (yang sebelah-sebelah katil) pon pakai cotton bud biasa tu je. Saya beli yang kecik sebab boleh pakai terus untuk bersihkan telinga, hidung atau mata baby tu.. yang dekat gambar bawah ni tunjuk cotton bud baby tu besar kan, sebab tu saya tak pakai yang tu... saya pakai yang gambar bawah sekali tu.. 




8. Baby Wipes / Tisu Basah
Bawa 2 sahaja baby wipes.. size besar 1 dengan size kecil 1.. sebab new born baby memang kuat berak kan so prepare bawa 2 supaya taklah tercari-cari kalau habis pon,, hihi... so yeah saya suka baby wipes jenama pureen sebab alcohol free and wangi plak tu.. tapi actually mana-mana baby wipes pon ok cuma pastikan baby wipes tu tidak mengandungi alcohol.. 



9. Barut
Saya tak pakai barut.. nenek saya cakap kalau pakai barut pusat baby lambat kering so dari 1st baby sampai 2nd baby saya tak pakai barut.. masa memula shopping barang baby tu for 1st baby memang ada beli juga tapi sampai 2nd baby langsung tak pena pakai.. 

Labor room 

Masa masuk dalam labor room nanti nurse akan suru kita sediakan baju baby dan sume kelengkapan baby tu lah.. Jadi, saya memang letakkan sume dalam satu beg kecik jadi bila masuk dalam labor room tu memang senang cuma angkat yang beg kecik tu je.. 
So, here is mine :

For Baby
  • Sepasang mittens and booties
  • Sepasang baju berbutang depan (baju lengan panjang sebaiknya sebab dalam labor room sejuk)
  • Bedung baby
  • Lampin 
  • Baby Oil
  • Topi 

For Mommy 

  • Extra Pantie 
  • Maternity Pad


For Mommy


1. Kad Klinik
Nasihat nurse yang selalu attend saya kalau saya beklinik selalu pesan sediakan sentiasa bawa kad klinik kita bila usia kandungan mencecah 36 minggu.. jadi sememangnya kad klinik ddan juga ic saya sentiasa berada dalam beg. Jangan lupa pula kad klinik tu nanti bila nak ke hospital yer.. 

2. Baju yang selesa
Baju saya bawa dalam 2 helai sahaja, sebab dalam was tu bukan pakai baju yang kita bawa dari rumah pon, unless you've at the private hospital lah. Tapi hospital government memang kena pakai baju pink tu ( baju yang hospital sediakan).
3. Kain batik
Saya bawak 1 kain batik, 1 skirt panjang bawa dua-dua supaya ada pilihan nak pakai mana satu masa keluaar dari hospital nanti. lagi pon masa dekat hospital bukannya kita pakai kain batik pon. sama juga kena pakai skirt/sarung yang hospital sediakan tu..

4. Stokin 
Saya lepas besalin memang tak akan buka stokin selama 40hari, sebab masa anak 1st dulu dah merasa sakit masuk angin. So, anak kedua tu memang tak buka stokin langsung. Stokin saya bawak dalam 4-5 pasang. hahaha banyak kan.. tapi kalau nak bawa 2 helai pon memang cukup cuma hati-hati jangan kena basah saja la.. 

5. Sepasang Selipar
Saya masa nak pegi besalin tu memang siap-siap pakai "selipar jepun" tu haha.. jadi memang senang begerak ke sana sni dekat wad tu.

6. Maternity Pad
Actually saya tak beli yang khas tu.. saya beli pad yang panjang 40cm tu, sebab lebih bagus daripada maternity pad lebih menyerap dan panjang. Saya bawak dalam 3 pad kot haha sebab saya ni memang jenis "heavy leaking"

7. Nursing Bra / Nursing Pad
Saya cuma ada 4 nursing bra yang beli dekat tamu (rombengan/bundel) sangat selesa sebab saya memang suka bra yang ada besi. Nursing pad saya bawak 1 kotak tu haha.. malas nak fikir-fikir berapa banyak nak bawak so bawa terus yang sekotak tu je senang..

8. Pantie 
Sememangnya saya tak suka pakai pantie yang pakai buang tu jadi saya bawak sedozen pantie hahaha,,, seriously saya bawak 12 pics panties.. 

9. Kelengkapan Mandi 
Saya tak mandi.. Saya memang tak mandi dekat hospital after delivery.. Why?? sebab saya tak nak masuk hangin..!! saya tak akan sesekali mandi unless mandi air herba kampung.. After delivery saya cuma akan mandi sekali dalam sehari sebab nak jaga badan dari sakit-sakit dan sengal-sengal. Jadi saya tak bawa langsung kelengkapan mandi kecuali berus gigi, ubat gigi.. 

10. Makanan
Masa kandungan saya masuk 37minggu saya memang akan packing sedia dalam satu bakul makanan dan termos sekali. So dalam bakul makanan saya tu akan ada termos, gelas, sudu, milo 3in1, anmum, biskut kering, minyak kelapa dara (entry lain saya akan cerita khasiatnya) roti, mineral besar 2 dan juga nestum.. Saya juga bawa plastik hitam just in case hihi bawa dalam 4-5 cam tu lah... 

Jadi masa jalan pegi hospital tu saya akan bawa 2 beg, 1 beg kelengkapan baby & mumy, 1 lagi bakul makanan tu.. Masa packing barang-barang ni memang rasa excited kan mommy.. saya pon rasa macam tu juga dulu.. tapi sekarang ni mungkin belum ada rezeki lagi untuk yang ke3.. 


No comments:

Post a Comment